ΝΕΑ

Πυξίδα: Δίκτυο Οινοποιών Δυτικής Κρήτης – Οινοτουρισμός.

Η συνέντευξη έγινε το 2011 Συνέντευξη : Ματθαίος Φραντζεσκάκης

Θέμα : Δίκτυο Οινοποιών Δυτικής Κρήτης – Οινοτουρισμός.

Πρόσωπο : Αντώνης Ντουράκης, πρόεδρος του Δικτύου

Οι ειδικοί έχουν αποφανθεί ότι πέρα όλων των άλλων ισχυρό τουριστικό εργαλείο αποτελούν οι εμπειρίες που αποκομίζει ο ταξιδιώτης σε έναν τόπο. Το κρασί μπορεί να είναι μία από τις πιο δυνατές εμπειρίες; Για το κρασι και του Οινοποιούς της Δυτικής Κρήτης μιλάμε με τον Αντώνη Ντουράκη, πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Δυτικής Κρήτης

Θα θέλατε να μας συστηθείτε;

Το Δίκτυο Οινοποιών Νομού Χανίων-Ρεθύμνης είναι ένα πολύ μικρό ηλικιακά Δίκτυο το οποίο συστάθηκε μόλις πέρυσι τον Αύγουστο. Αποτελείτε από 11 Οινοποιεία σε Χανιά και Ρέθυμνο. (Ρέθυμνο: Οινοποιείο Κλάδος, Αμπελώνες Οικογένειας Ζουμπεράκη. Χανιά: Αγροτικός Συνεταιρισμός Μάζας Σελίνου, Ιερά Μονή Αγ. Τριάδος, Αμπελώνες Καραβιτάκη, Κτήμα Λουπάκη, Οινοποιείο Μανουσάκη, Οινοποιείο Μαντρέ, Οινοποιείο Ντουράκη, Οινοποιείο Ντουρουντάκη, Οινοποιείο Πνευματικάκη ). Σκοπός του Δικτύου είναι η ανάπτυξη κάθε δραστηριότητας που θα συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και των θεσμών σχετικά με την οικονομική, κοινωνική, περιβαλλοντική και πολιτιστική σπουδαιότητα των προϊόντων αμπέλου και οίνου της Κρήτης.

Πως θα  ιεραρχούσατε τους στόχους σας;

Θα μπορούσα να πω ότι αυτή τη στιγμή κύριος στόχος μας είναι η δημιουργία μιας ταυτότητας του Δικτύου. Όπως προανέφερα είμαστε 11 οινοποιεία από Ρέθυμνο και Χανιά με διαφορετικά χαρακτηριστικά το κάθε μέλος. Πρέπει να βρούμε ποια είναι τα στοιχεία που μας ενώνουν, εκτός φυσικά του κρασιού, και να δημιουργήσουμε το πρόσωπο του δικτύου.

Λένε ότι ανάδειξη και εξάπλωση εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός και ο οινοτουρισμός, δεν αποτελούν πια μόνο επιλογές  αλλά αποτελούν  βασικές συνιστώσες για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης. Πιστεύεται ότι ήρθε ο καιρός να αλλάξουμε το μοντέλο ανάπτυξης του τουρισμού στην Κρήτη;

Όπως είδαμε τα προηγούμενα χρόνια και ειδικότερα τα δύο τελευταία, η μορφή τουρισμού η οποία αναπτύχθηκε στο νησί τις τελευταίες δεκαετίες έχει αρχίσει να χάνει έδαφος. Αυτό το οποίο “πουλάμε” μέχρι στιγμής είναι ο ήλιος και η θάλασσα και δυστυχώς οι ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο αλλά και ανά τον κόσμο, “πουλάνε” το ίδιο ακριβώς προϊόν πολύ πιο φτηνά.  Αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι να αναδείξουμε τη διαφορετική ταυτότητα μας και πάνω σε αυτή να πατήσουμε για να αναπτύξουμε περαιτέρω τον τουρισμό στο νησί. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μας σαν λαός είναι αυτά τα οποία είναι ενδιαφέρον και θα έπρεπε να ελκύουν τον αλλοδαπό αλλά και τον Έλληνα να έρθει να επισκεφτεί το νησί μας. Όχι μόνο οι παραλίες, ο ήλιος και τα ξέφρενα πάρτυ μέχρι τα ξημερώματα.

Πέστε μου τι είναι αυτό που σας κάνει να πιστεύεται ότι το αμπέλι και ο  οινοτουρισμός έχουν μέλλον για το τόπο μας;

Η ιστορία των αμπελώνων της Κρήτης ξεκινάει κοντά 4000 χρόνια πριν, χωρίς να υπάρχει ούτε μια διακοπή κατά τη διάρκεια αυτή. Πάντα υπήρχαν αμπέλια στη Κρήτη και παραγόταν κρασί. Αυτό και μόνο μου προκαλεί δέος! Δεν χρειάζεται να δημιουργήσουμε ιστορίες και μύθους για το κρασί μας, απλά να προβάλουμε με κατάλληλο τρόπο την ιστορία μας.

Φυσικά δεν συζητώ καν για την καταλληλότητα του κλίματος και των εδαφών της Κρήτης για το αμπέλι. Η Κρήτη έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μεγάλα κρασιά τα οποία συναγωνίζονται άλλα του εξωτερικού.

Οι ειδικοί έχουν αποφανθεί ότι πέρα όλων των άλλων ισχυρό τουριστικό εργαλείο αποτελούν οι εμπειρίες που αποκομίζει ο ταξιδιώτης σε έναν τόπο. Το κρασί μπορεί να είναι μία από τις πιο δυνατές εμπειρίες;

Το κρασί είναι μια από τις πιο δυνατές εμπειρίες που μπορεί να έχει ένας επισκέπτης σε ένα τόπο. Όταν κάποιος ξεκινάει από το σπίτι του για να επισκεφτεί ένα οινοποιείο ποτέ δεν ξέρει τι τον περιμένει. Το μόνο που γνωρίζει είναι ότι θα δοκιμάσει κάποια κρασιά και θα συνομιλήσει με τον οινοποιό ή κάποιον υπεύθυνο στο κτήμα. Όμως σε κάθε οινοποιείο θα συναντήσει κάτι εντελώς διαφορετικό. Διαφορετικούς ανθρώπους, διαφορετικά κρασιά διαφορετικούς χώρους αλλά και διαφορετικές φιλοσοφίες πάνω στο θέμα του κρασιού και την παραγωγή του. Όλη αυτή η εμπειρία είναι πάρα πολύ δυνατή και σίγουρα μένει αξέχαστη σε κάθε επισκέπτη.

Σε ποιο βαθμό ο οινοτουρισμός μπορεί να βελτιώσει το μεγάλο πρόβλημα της εποχικότητας που μαστίζει τον τουρισμό, ακόμη και σε περιοχές όπως η Κρήτη;

Πολλοί επιχειρηματίες στη Κρήτη συχνά παραπονιούνται ότι η τουριστική περίοδος κρατάει πάρα πολύ λίγο και ότι γενικότερα τα τελευταία χρόνια η διάρκεια της ελαττώνεται χρόνο με το χρόνο. Ο προβληματισμός για το πώς θα επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο ήταν πάντα ένα σημαντικό θέμα στους κύκλους των επιχειρηματιών της Κρήτης. Ο Οινοτουρισμός, αλλά και γενικότερα ο εναλλακτικός τουρισμός χτυπάει αυτό το πρόβλημα στη καρδιά του. Ενώ ο μαζικός τουρισμός στα Χανιά είναι ουσιαστικά τους καλοκαιρινούς μήνες, ο επισκέπτης που ασχολείται και έρχεται για το κρασί, θα επισκεφτεί το νησί κυρίως τους φθινοπωρινούς, χειμωνιάτικους αλλά και γιατί όχι και τους ανοιξιάτικους μήνες.

Υπάρχει κάποιο στοιχείο σε σχέση με τον οινοτουρισμό, το οποίο να σας εξέπληξε ευχάριστα, όταν το ανακαλύψατε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

Πολλές από τις ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες έχουν αναπτύξει τον οινοτουρισμό εδώ και πολλές δεκαετίες, προσπαθούν κάθε χρόνο να εντάξουν και άλλα στοιχεία μέσα σε αυτόν για να γίνει ακόμα πιο ενδιαφέρον και ελκυστικός. Ταυτόχρονα η τεχνολογία έχει βοηθήσει πάρα πολύ στην ενημέρωση του επισκέπτη, έτσι ώστε να μπορεί να κινηθεί στην οινοπαραγωγική περιοχή και να μάθει για τα οινοποιεία χωρίς μεγάλο κόπο. ‘Ένα παράδειγμα είναι ο εντοπισμός των οινοποιείων μέσω του GPS. Ο επισκέπτης μπορεί εύκολα να πάει από οινοποιείο σε οινοποιείο ανάλογα με το τι θέλει να δει και το πόσο χρόνο έχει στη διάθεσή του.

Λένε ότι ο οινοτουρισμός είναι από τα λίγα τουριστικά προϊόντα που μπορούν να ωφελήσουν ταυτόχρονα, εκτός από τους άμεσα εμπλεκόμενους, τους οινοποιούς, μία σειρά επαγγελματιών, οι οποίοι φαινομενικά δεν συνδέονται μεταξύ τους. Αποτελεί για εσάς αυτή η εκτίμηση εργαλείο συνεργασιών;

Φυσικά! Στον οινοτουρισμό εμπλέκονται ένα σωρό επαγγελματίες που φαινομενικά δεν έχουν σχέση με το κρασί. Για παράδειγμα σε κάθε οινοποιείο κατά τη διάρκεια της οινογευσίας προσφέρονται στον  επισκέπτη τυρί, παξιμάδι, ελιές και ίσως κάποια αλλαντικά της περιοχής. Μετά τη γευστική δοκιμή ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να αγοράσει τα προϊόντα αυτά, τα οποία  βρίσκονται στο χώρο πωλήσεων του οινοποιείου. Εναλλακτικά θα μπορούσε να επισκεφτεί το ίδιο το τυροκομείο της περιοχής για να μάθει περισσότερα ή να προμηθευτεί διάφορα τυροκομικά προϊόντα. Αυτό είναι ένα από τα πιο απλά παραδείγματα συνεργασίας που θα μπορούσα να δώσω.

Ποια είναι η βασική δυσκολία για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού;

Δυσκολία ίσως θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η οργάνωση όλων αυτών που εμπλέκονται σε αυτή την προσπάθεια. Και πρώτα τα οινοποιεία, τα οποία  πρέπει να είναι έτοιμα να δεχτούν επισκέπτες στους χώρους τους. Πρέπει να τηρούν κάποιες προϋποθέσεις τόσο στις εγκαταστάσεις τους όσο και στις υπηρεσίες τους, για να μπορεί να είναι ένα οινοποιείο επισκέψιμο. Μια άλλη δυσκολία είναι η απόσταση που έχουν τα οινοποιεία μεταξύ τους σε Χανιά και Ρέθυμνο. Η μεγάλη απόσταση καθιστά  δύσκολη τη μετακίνηση του επισκέπτη από οινοποιείο σε οινοποιείο όταν ειδικά θέλει να δοκιμάσει ένα δυο κρασιά.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδια του δικτύου;

Στα πιο άμεσα σχέδια του Δικτύου είναι η δημιουργία των Δρόμων του Κρασιού στα Χανιά και στο Ρέθυμνο. Οι Δρόμοι ουσιαστικά είναι το άλφα και το ωμέγα για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού στη περιοχή μας. Πρέπει να δούμε πως θα ενώσουμε με μία-δύο ωραίες διαδρομές τα οινοποιεία των Νομών. Φυσικά μέσα σε αυτές θα εντάξουμε και όλο το πολιτιστικό πλούτο και αξιοθέατα των περιοχών.

Εκτός αυτού, σε συνεργασία με το ΔΟΝΗ (Δίκτυο Οινοποιών Νομού Ηρακλείου) ξεκινάμε μία προσπάθεια να δώσουμε μία ταυτότητα στο κρητικό κρασί. Είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό εάν θέλουμε να εισχωρήσουμε σε αγορές του εξωτερικού αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας.

Πηγή

Περισσότερα Νέα